Stroboszkóp és mozgó, tekergő csövekből előtörő fény-architectúra egy sötét teremben. Legutóbb a tavalyi velencei Építészeti Biennálén találkoztam -immár "testközelben"- Olafur Eliasson egyik installációjával. A 44 éves nemzetközileg ismert és elismert képzőművész legutóbb megvalósult munkája a válságból kilábalni tűnő Izland fővárosában, Reykjavíkban készült el, és ismét a fénnyel játszik.
A Harpa Koncert-és Konferencia Központ avató ünnepségsorozata 2011. május 4-én kezdődött, és augusztus 20-ig tart. Az épület különlegessége a kristályhálót idéző, a belső tér és a természet fényhatásainak megfelelően változó kaleidoszkóp-homlokzat, amelyet az izlandi-dán médiaművész, Olafur Eliasson és a házat tervező Henning Larsen Architects építészcsapata közösen álmodott meg.
Fényjáték Izlandon
A pálinka ízeire hangolva
Egy kis lazulás, hétvégére. Átadták a Gyulai Pálinka Manufaktúra Kóstolóházát, amely új látványosságként a helyi pálinkafőzés hagyományait tárja elénk, kicsit a város gasztronómiai kínálatát is felturbózva.
Az első magyar pálinkafőzdét Báró Harruckern János osztrák kamarai tanácsos alapította közel 300 éve, 1731-ben Gyulán. A Gyulai Pálinka Manufaktúra ennek a hagyományait próbálja megőrizni, persze már modern technológiát alkalmazva. A termek (kóstoló-, és termékbemutató terek) egyszerre 40-50 főt tudnak befogadni, akik a pálinkafőző mester vezetésével nemcsak végigkövethetik a gyümölcs útját a pálinkáig, de kóstolhatnak, vásárolnak is.
A Kóstolóház építész tervezője Nemes Roland volt, a hagyományokból építkező, kortárs szellemiségű belsőépítészeti kialakítás Lovas Cecília és Rothman Gabriella elképzeléseit tükrözi.
Illetlen illeszkedés, avagy hogyan ugorjuk át a saját árnyékunkat
A hazai sík terepeken felhúzott alpesi házak, a műkőből gyártott oroszlános kapukkal és barokkos kovácsoltvas rácsokkal felcicomázott "kacsalábas paloták", a városi környezetbe illesztett "rusztikus" családi házak után eljött végre a mediterrán ideje is mifelénk, hurrá. Lassan akut nosztalgiát kezdhetünk érezni az oly sokat szidott sátortetős házak iránt is, az egységes utcaképről nem is beszélve. De mi van olyankor, ha az élet (és a vele együtt szükségszerűen pörgő elmúlás) alkalmanként megbontja egy-egy utca házsorát, nevezetesen foghíjtelek keletkezik, amire építeni kell és lehet? A tradiciók megőrzését az újnak és idegennek makacs ellenzésével összekeverő szemlélet nem kifejezetten magyar specialitás, sokkal inkább az emberi természet egy markáns jellemzője. Viszont ha néha-néha sikerül megugrani és átlépni saját árnyékunkat, abból tanulni sohasem árthat.
Landskrona svéd kisváros hagyományos városszövetében egy karakteres fehér kubus tűnt fel, nagy szenzációt és vitákat keltve. A fiatal építész-páros, Johan Oscarson és Jonas Elding tervei alapján felépült házat Sterner Dóra, Svédországban élő magyar építész mutatja be, írásában egy kis bepillantást engedve a svéd építészeti szcénába is.
A már említett önmagunk árnyékának átlépését pedig leginkább ezek a sorok jellemezhetik:
Érdekes módon a ház létrejöttét nem utolsósorban a város nyugdíj előtt álló műemlékvédelmi igazgatójának köszönheti – ő beszélte rá ugyanis az illetékes politikusokat, hogy engedélyezzék a tervet, több építész kolléga nagy bosszúságára. Érvelése szerint a meglévő épített környezet értékes inspiráció forrása lehet, ennek azonban nem szabad az utánzásban kimerülnie. Az újonnan beillesztett épületnek saját korát kell tükröznie.
Én laknék ebben az utcában, ha a ház álom is marad :)
Hogyan bontsunk el egy szökőkutat?
Balhé van Nyíregyházán, mégpedig egy szökőkút miatt. A biztosítékot -egyeseknél - már megint a hazai építésztársadalom egyik nagy öregjének, az etalonnak számító Kossuth- és Prima Primissima-díjas Bán Ferencnek sikerült kivernie Életfa nevű kompozíciójával - kérdés már csak az, hogy mi számít itt igazán botrányosnak?
Nyíregyházán, a százhúszezres szabolcsi megyeszékhelyen van egy szűk csoport, akik szűnni nem akaró gyűlölettel hergelik a helyieket a főtéren álló szökőkút ellen. A pár száz főt számláló „nem-tetszik” csoport különféle portálokon, internetes szavazásokkal és hozzászólásokkal tiltakozik a Bán Ferenc tervei alapján, szakmai zsűrik támogatásával készült, valóban nem mindennapi szobor elbontása, de legalábbis áthelyezése érdekében. A felelős vezetők bizonytalankodnak, a szakma hallgat, az alkotó megalázva. A kortárs művészet esete az utólag heccelőkkel - Garai Péter helyzetjelentése.
Az okos lány
Egy újabb műemléki védelem alatt álló épület bővítése jut mára.
A Szabadság téri neobarokk magánpalotát 1901-ben építtette a bácskai gyáros és földbirtokos Dungyerszky család. A korabeli arisztokrácia kedvelt tervezője, az Andrássyak és Károlyiak által is foglalkoztatott szászországi Arthur Meinig tervei alapján megépült ház az államosítás után minisztériumi, majd irodai, szövetkezeti székház funkciót kapott - s talán már teljesen szükségtelen is megemlíteni, hogy ez építészeti szempontból milyen következményekkel járt.
Felújításakor a legnagyobb falatot a tetőtér beépítése jelentette: a hatósági előírásoknak és a megrendelő igényeinek egyszerre megfelelő truváj azonban sikeresnek bizonyult. A tetőtér beépítésénél a tervezők -a friss Ybl-díjas Nagy Csaba és kollégája, Pólus Károly - úgy találtak rá a legalkalmasabb megoldásra, mint az okos lány Mátyás király meséjében: üveg is, meg nem is – pala is meg nem is.
A malom árnyékában
Hunsett Mill egy kis vízimalom az Ant folyó mellett, a Norfolk Broads Nemzeti Parkban. Az épület a molnár lakása volt egészen 1900-ig, amikor az elektromosság megjelenésével a szélkerekek egyszerre idejétmúlttá váltak.
Működésének beszüntetése után magántulajdonba került, lakóházként funkcionált, de továbbra is a helyi épített örökség fontos emlékeként tartották számon. A ház 20. századi történelme során számos átgondolatlan bővítést szenvedett el, amelyekkel a régi épület térrendszerének hiányosságait kívánták orvosolni. Végül a ház tulajdonosai úgy döntöttek, hogy az újabb toldozgatások helyett visszaállítják a 19. századi molnárház csinos arányait, és csupán az egyik oldalán bővítik egy új, egyszerű tömeggel.
A londoni ACME Architects vezető építészei, Friedrich Ludewig és Stefano Dal Piva a régi ház rekonstrukciója és az új épület energiahatékonysága mellett a táj ökológiai egyensúlyának helyreállítására, valamint az árvízvédelem megoldására is gondot fordítottak.
Klasszicista és atom
A Paks főterén álló hajdani Erzsébet Szálló az 1840-es években épült, eredetileg szálloda és kaszinó kettőse üzemelt benne. A második világháborút követő államosítás aztán a város legjelentősebb klasszicista épületét viharvert sorsra juttatta: üzemi konyhától textiláruházig minden volt, csak önmaga nem. A '70-es években megejtett szerkezeti felújítás már erősen ráfért az épületre, ugyanakkor eltűntek az eredeti nyílászárók, az eredeti vakolat és belső festés, és az épület térszerkezetébe is durván belenyúltak. (pestiek, ki ne ismerné a hajdani IKV-s felújítások báját, például)
2006-ban aztán a város eladta az egészet a Paksi Atomerőműnek. Szerencsére.
Miután az erőmű saját vendégeinek színvonalas elszállásolását is meg kívánta oldani, magától értetődő volt az ikonikus épület felújíttatása. A szálló mellett korábban nyugdíjasházként működő épületet szintén átalakíttatták, itt kapott helyet a város felé is nyitott kávézó-cukrászda, és megépült egy új épületszárny is.
A főépület felújítását a Kern és Klenk Építésziroda (Klenk Csaba)jegyzi, az egykori nyugdíjasház átalakítása a Földes és Társai Építésziroda (Földes László)munkája, míg az új épületeket és egyben a három feladatrészt összefogó generáltervezői munka a Fejérdy és Bartók Építésziroda (Fejérdy Péter és Bartók István) nevéhez fűződik. Mindhárom épületrész belsőépítészeti munkáit Frank György készítette. Az együttesben színvonalas szálloda, wellness, kávézó és konferenciaterem kapott helyet.
Hogyan lehet egy klasszicista épülethez úgy hozzányúlni, hogy azzal a meglévő építészeti minőség ne csorbuljon, hanem gazdagodjon? Hát így.
Rajtuk a világ szeme - A BME csapata indulhat a Solar Decathlon-on!
Húsz csapat vesz részt a világ minden tájáról a Solar Decathlon 2012 egyetemek közötti nemzetközi hallgatói versenyen. Köztük a BME csapata is, a régióból elsőként!:)
A résztvevőket pályázat alapján választották ki, amelyben négy témakörben kellett meggyőzni a szervezőket a projekt életképességéről: Terv és Innováció, Finanszírozás, Projektintegráció és Projektszervezés.
A megmérettetésen a résztvevő csapatoknak a piaci szereplőkkel együttműködve egy kizárólag napenergiát hasznosító, rendkívül energiahatékony, környezettudatos, könnyűszerkezetes lakóépületet kell megterveznie és felépítenie.
A verseny fő célkitűzései között szerepel a megújuló energiák és energiahatékony szerkezetek megismertetése a diákokkal, az új technológiák széleskörű elfogadtatása a társadalom körében, ezek használatának ösztönzése, valamint a szoláris technológiák épületszerkezetekbe történő esztétikus és szerves integrálása. A csapat fő célja, hogy bemutassa: a napenergia felhasználása lehet esztétikus, kényelmes és megfizethető.
Hajrá, BME! :)
A "ciklusok háza": Passzív szolár lakóház Japánból, magyar tervezőtől
Újra Japán, egy - a múltkori PET Architecture-darabokhoz viszonyítva fényűző méretekkel rendelkező - családi ház, és egy környezetbarát technológia. A levegő temperálását OM-szolár rendszerrel oldották meg, s mintha csak ennél több célja nem is lett volna a designnak, úgy rímelnek rá a technológiára a ház építészeti megoldásai. Ez a mély szakmai alázat ugyanakkor látványra is végtelenül gyönyörű, egyszerűségében is nagyszerű eredményt szült.
"Szép lehetsz, de okos nem" - Álljon hát itt nem csak az eredeti, de a kifordított ("Okos lehetsz, de szép nem") mondás élő cáfolata: A Nagoja kertvárosi részén felépült családi ház tervezője Nyilas Ágnes Japánban élő építészmérnök, a Chukyo University környezetbarát építészetet oktató tanára. Építész munkatársai Iwamuro Yasuharu és Ito Yasuyuki, a nagojai Coelacanth and Associates tervezői voltak.
Aznap - Laposa pincészet
Új év, remélhetőleg kialudt másnapossággal. Valljuk be, nálunk ilyenkor, az évzáró céges buliktól a karácsonyi spiccen át január első munkanapjáig tartó időszakban szezonja van az ivásnak. (Máskor is, csak azok a napok gyorsabban elrepülnek). Ha az embernek nincs nagy kedve belecsapni a lecsóba, és a szüntelen jövés-menés közben végigszakérteni mindenki vidéki rokonságának összes pálinkáját, hogy végül, a berúgás szilveszteri crescendójában pezsgővel öntse nyakon az elmúlt másfél hetet, akkor a szolidabbnak tűnő borozás mellett dönt.
Ha Hamvas Bélai magasságokba most nem is emelkedünk, azért egy jó bort, s hozzá a körítést bármikor értékelni tudunk. Például a Kis Péter által tervezett, nemzetközi elismerést is kiváltó Laposa Pincészet épületét.
Az épületet Mónus Jánoson kívül Török Tamás is górcső alá vette.
Utolsó kommentek